Kreken- en bekenroute noord
Verken de West-Brabantse waterwegen
In West-Brabant vertelt het landschap een eeuwenoud verhaal van water. Van natuurlijke stroompjes tot aangelegde kanalen en van dijkdoorbraken tot slimme verdedigingslinies. Deze fietsroute voert je langs plekken waar natuur, geschiedenis en water elkaar ontmoeten. Stap op de fiets en ontdek de Kreken- en Bekenroute, hier ligt het water letterlijk aan je voeten.
Je start bij het onlangs opgeknapte Kasteel van Wouw (1). De slotgracht is hersteld en heeft weer een functie: bij droogte houdt ze water vast, bij veel regen voert ze het af. In vroeger tijden maakte het kasteel deel uit van de West-Brabantse Waterlinie, een militair verdedigingssysteem dat water slim inzette als wapen.
De Smalle Beek (2), die diep door het landschap …
Verken de West-Brabantse waterwegen
In West-Brabant vertelt het landschap een eeuwenoud verhaal van water. Van natuurlijke stroompjes tot aangelegde kanalen en van dijkdoorbraken tot slimme verdedigingslinies. Deze fietsroute voert je langs plekken waar natuur, geschiedenis en water elkaar ontmoeten. Stap op de fiets en ontdek de Kreken- en Bekenroute, hier ligt het water letterlijk aan je voeten.
Je start bij het onlangs opgeknapte Kasteel van Wouw (1). De slotgracht is hersteld en heeft weer een functie: bij droogte houdt ze water vast, bij veel regen voert ze het af. In vroeger tijden maakte het kasteel deel uit van de West-Brabantse Waterlinie, een militair verdedigingssysteem dat water slim inzette als wapen.
De Smalle Beek (2), die diep door het landschap snijdt, voorzag vroeger de slotgracht van het kasteel van water. Deze beek maakt ook deel uit van het Geopark Schelde Delta, een gebied waar de relatie tussen mens en water nog altijd zichtbaar is. De beek mondt uit in de Boomvaart (3), een kanaal dat in 1643 werd gegraven voor veenwinning. Vandaag de dag speelt het een belangrijke rol in de afwatering van de regio.
Via de Boomvaart stroomt het water verder naar de vestinggrachten van Steenbergen (4), ooit cruciaal voor de verdediging van de stad. Net buiten Steenbergen ligt Fort Henricus. Vanaf de uitkijktoren van dit stervormige fort kijk je uit over de polders, een indrukwekkend staaltje waterbouw en geschiedenis.
Vervolgens fiets je langs de Roode Weel (5):een prachtige plas met brede rietkragen, ontstaan na een dijkdoorbraak. In de vogelkijkhut kun je in alle rust genieten van de natuur. Niet ver daarvandaan liggen de Cruijslandse Kreken (6), een restant van het oude getijdenlandschap. Tegenwoordig zijn ze belangrijk voor waterbeheer, natuurontwikkeling en recreatie.
Na het afsluiten van de Vliet bij het Volkerak in 1822 werd de eerste sluis bij Bovensas (7) gebouwd. De huidige sluis, uit 1914, staat permanent open sinds de getijdenbeweging is gestopt. De naam ‘Blauwe Sluis’ verwijst niet naar het water, maar naar de donkerblauwe stenen waaruit ze is opgetrokken.
Via het Mark-Vlietkanaal (8), voltooid in 1983, is Roosendaal bereikbaar voor grotere schepen. Het kanaal verbindt Roosendaal met Breda en heeft nu vooral een economische en recreatieve functie.
De Vliet (9) speelt al eeuwen een rol in de ontwikkeling van Roosendaal. Wat begon als turfvaart, groeide uit tot belangrijke waterweg. Tegenwoordig wordt het water gebruikt voor recreatie en regenwaterafvoer. De rivier begint als de Kleine Aa en stroomt via Roosendaal naar het Volkerak.
Dit ga je zien
Markt
4724 BK Wouw
Markt
4724 BK Wouw
Beschrijving
Markt
4724 BK Wouw
Deze fietsroute is uitgezet op basis van het knooppuntennetwerk. De route staat beschreven vanaf knooppunt 07, maar is vanaf ieder knooppunt te starten.
Vanaf knooppunt 07 volg je de knooppunten 09 – 64 – 63 – 57 – 82 – 81 – 78 – 43 – 42 – 76 – 66 – 65 – 69 – 90 – 80 – 08 – 07
Onderweg kom je langs voldoende horecagelegenheden om even af te stappen voor een hapje en een drankje.
Markt
4724 BK Wouw