Farewell Future Welcome World
Na de internationaal succesvolle voorstellingen Ghost Track en LIGHT presenteert LeineRoebana het sluitstuk van hun Indonesië-trilogie: 'Farewell Future Welcome World'.
In deze tijd waarin alles misgaat, laten we niets na om de moed erin te houden. Geïnspireerd door persoonlijke herinneringen van Harijono Roebana, verweeft deze voorstelling met nieuwsgierigheid Indonesische en moderne dans en muziek als een zoektocht naar zelfbegrip en gemeenschappelijkheid in een complexe wereld.
Samen met muziekensemble Black Pencil, gamelanensemble Kyai Fatahillah en componist Iwan Gunawan verkent LeineRoebana, voorbij het idee van culturele identiteit die verdedigd moet worden, de gemeenschappelijke wortels in verwondering en creativiteit.
Oktober 1960. Op een koude, zonnige zondagoc…
Na de internationaal succesvolle voorstellingen Ghost Track en LIGHT presenteert LeineRoebana het sluitstuk van hun Indonesië-trilogie: 'Farewell Future Welcome World'.
In deze tijd waarin alles misgaat, laten we niets na om de moed erin te houden. Geïnspireerd door persoonlijke herinneringen van Harijono Roebana, verweeft deze voorstelling met nieuwsgierigheid Indonesische en moderne dans en muziek als een zoektocht naar zelfbegrip en gemeenschappelijkheid in een complexe wereld.
Samen met muziekensemble Black Pencil, gamelanensemble Kyai Fatahillah en componist Iwan Gunawan verkent LeineRoebana, voorbij het idee van culturele identiteit die verdedigd moet worden, de gemeenschappelijke wortels in verwondering en creativiteit.
Oktober 1960. Op een koude, zonnige zondagochtend lopen vader en zoon van vijf hand in hand over de uitgestorven Oostelijke Handelskade. Het is stil. De Javaanse vader, perfect gekleed want kleermaker van beroep (maar kelner in restaurant Bali voor de broodwinning) stopt, kijkt uit over het water en wijst naar een plek aan de kade: ‘daar legde De Oranje aan; daar kwam ik aan wal’.
Zoon, atheïstisch en zo westers als het maar kan, groeit op, vindt antwoorden in Duitse en Angelsaksische rationalisme, omarmt kunst en cultuur en westerse muziek van middeleeuwen tot avant-garde en is die zondagochtend in oktober allang vergeten. Hij torst later het predicaat 2e generatie migrant mee zonder enig gevoel daarbij en nog later beschouwt hij zichzelf met terugwerkende kracht als Indonesisch. In discussies over het koloniale verleden van Nederland voelt hij zich - met een Nederlandse moeder - dader noch slachtoffer.
Harijono Roebana. Indonesische naam, maar met de grote neus van zijn moeder. Wie is hij nu werkelijk? Die verwarrende gevoelens en gedachten kennen we allemaal, omdat er altijd meerdere verhalen te vertellen zijn over een individu. Wat doen al die verschillende verhalen met onze identiteit, onze loyaliteit, ons zelfbewustzijn?
Wanneer
- Maandag 23 februari 2026 om 19.30 uur
Prijzen
- Regulier€ 25,50
- Pashouders€ 41,00